środa, 18 stycznia 2017

Czytanie, pisanie a przekraczanie linii środka


Czy wiecie od czego należy zacząć naukę pisania, czytania? Nie od wypracowania rączki, pisania szlaczków, nie od zapoznania dziecka ze znakiem graficznym jakim jest litera. Naukę powinno się zacząć od przekraczania linii środka.

Przekraczacie linię środka codziennie. Robicie to nieświadomie. Jak? Przekraczanie linii środka to nic innego jak umiejętność poruszania oczu, rąk, nóg jednocześnie w poprzek oraz po przeciwnej stronie ciała.

Mimo, iż przekraczamy linię środka codziennie to wbrew pozorom nie jest to takie proste dla naszego ciała. Ta umiejętność wymaga od naszego mózgu przede wszystkim doskonałej komunikacji między dwiema półkulami. W następnej kolejności niezbędna jest świadomość ciała a co za tym idzie koordynacja ruchowa.

Kiedy rozpocząć naukę? Tak naprawdę każde dziecko rozpoczyna naukę już w wieku niemowlęcym, np. w momencie raczkowania, kiedy to naprzemiennie ustawia nóżki oraz rączki bądź podczas zabawy, gdy sięga prawą rączką po klocek leżący po lewej stronie ciała.

Jak zaobserwować problem przekraczania linii środka u dziecka?
- dziecko unika przecięcia linii: zamiast sięgnąć prawą ręką po klocek leżący po lewej stronie ciała sięga lewą ręką
- dziecko "utknęło": sięga prawą ręką po klocek leżący po lewej stronie, aczkolwiek w momencie dotarcia do linii środka przekłada przedmiot do lewej ręki

Tak jak wcześniej Wam wspomniałam nabycie umiejętności przekraczania linii środka jest ważne, aby dziecko w późniejszym etapie nie miało problemów m.in. z czytaniem (prowadzimy wzrok od lewej do prawej) i pisaniem.

Jeżeli chcecie wspomóc swoje dziecko w przekraczaniu linii środka możecie wprowadzić proste ćwiczenia, a raczej zabawy, w których będziecie mobilizować dziecko do takiego działania.

W zależności od tego co lubi Wasze dziecko to takie zabawy możecie mu wprowadzić. Kornel jak to chłopak najbardziej lubi ćwiczenia fizyczne:
- kładziemy się na plecach. Ręce i nogi w górę. Lewą ręką łapiemy prawą nogę i tak na zmianę
- nadal leżąc na plecach wykonujemy ruchy imitujące jazdę na rowerze tzw. rowerek
zadania manualne:
- na podłodze rozsypujemy klocki w kolorze czerwonym i zielonym, po lewej stronie ustawiamy miseczkę na klocki zielone a po prawej na klocki czerwone. Dziecko porządkując klocki będzie automatycznie przecinało linię środka.
- na białej kartce dziecko pisze linię od lewej do prawej.

Fajnym ćwiczeniem a raczej codziennym odruchem jest stawanie obok dziecka. Jeżeli Wy mu coś podajcie, bądź on Wam stańcie obok, tak aby zmobilizować go do przekroczenia linii środka. Oczywiście najłatwiej jest np.przekazać coś na wprost, ale w momencie, gdy trzeba wykonać pewną czynność z naciskiem na prawą bądź lewą stronę wówczas nasz układ nerwowy jest mobilizowany do wytężonej "pracy".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz